Howden Finland

Hissit sisältävät paljon tekniikkaa, joka usein myös rikkoutuu kalliisti. Näin kävi myös tämänkertaisen tarinan taloyhtiössä, jonka hissin käyttöjärjestelmä oli äkillisesti rikkoutunut. Hissin korjaus sujui mutkattomasti: kotimaisen hissiyhtiön huoltomies korjasi hissin heti päivystyskäynnin yhteydessä. Korjaustyön laskun loppusumma oli reilut 5.500 euroa.

Korvauspaketti V3F16L

Laitoin tapauksesta vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön. Vakuutusyhtiö pyysi vahinkoon korjausarviota, josta käy ilmi hissin rikkoutumisen syy. Hissi oli kuitenkin jo korjattu päivystyskäynnin yhteydessä, kuten tällaisissa tilanteissa on tapana. Siispä korjausarvion sijaan toimitin vakuutusyhtiöön hissiyhtiön laskun, johon oli kirjattu vahinkoselostus: ”Hissi seis, korjaus pyydetty päivystykseen. Suoritettu työ: käyttöjärjestelmä rikki, vaihdettu Korvauspaketti V3F16L.”

Ikävähennykset nakersivat korvaussummaa

Hissi oli kymmenisen vuotta vanha. Vakuutusyhtiö teki vahingosta päätöksen, jossa se laski ikävähennykset ehtoihinsa perustuen: ”Rikkoutuneen talotekniikan ikään perustuva vähennys tehdään rikkoutuneen laitteen käyttöönottovuotta ja sitä seuraavaa vuotta lukuun ottamatta. Tietokonepohjaisten ohjaus- ja valvontalaitteiden ikävähennys on 10% vuodessa.” Näin ollen ikävähennys oli 10% x 8 vuotta eli 80% ja omavastuut päälle. Jäljelle jäävä korvaussumma oli siis varsin vaatimaton.

”Hissikieli” herätti epäilyksen

Ikävähennykset kuvaavat kohteen arvon laskemista suhteessa uuteen vastaavaan. Osa vakuutusyhtiöistä tekee ikävähennyksen kaikesta talotekniikasta yhden määrittelemänsä ikävähennysprosentin mukaan. Tapauksen vakuutusyhtiö taas kuuluu niihin, jonka ehdot erottelevat talotekniikan osiin, jolloin tietokonepohjaisessa laitteessa on korkeampi ikävähennysprosentti kuin muussa talotekniikassa.

Hissien osat ja myös hissiasentajien ammattikieli on tässä vuosien saatossa tullut sen verran tutuksi, että päätin vielä varmuuden vuoksi ottaa selvää hissin käyttöjärjestelmästä ja tästä salaperäisestä Korvauspaketti V3F16L:stä. Hissiyhtiön yhteyshenkilö tulkkasi vahinkoselostusta minulle seuraavasti: ”Hissikielellä” käyttöjärjestelmä tarkoittaa muuntajia, jotka muuntavat verkkovirran hissille sopivaksi. ”Hissikielellä” taas ohjausjärjestelmät tarkoittavat näitä tietokonepohjaisia laitteita”. Korvauspaketti V3F16L oli siis taajuusmuuntaja, joka ei ole tietokonepohjainen ohjauslaite laisinkaan.

Uudelleenkäsittelypyyntö tuotti tulosta

Lähestyin vakuutusyhtiötä valistavalla viestillä ja uudelleenkäsittelypyynnön myötä vakuutusyhtiö muutti päätöstään. Ikävähennysprosentti laski 6%:iin ja taloyhtiö sai lähes 1.800 euroa lisää korvausta.

Tapauksen jälkeen löysin myös aiempia vahinkoja, joissa samainen vakuutusyhtiö oli tulkinnut ”hissikieltä” virheellisesti ja uudelleenkäsittelypyyntöjen myötä sain myös muille asiakkaillemme lisäkorvauksia takautuvasti. Tämän tapauksen jälkeen kyseiseltä vakuutusyhtiöltä ei ole enää tullut virheellisiä päätöksiä tämän tyyppisiin hissivahinkoihin – ei niin meidän tarkastamiin tapauksiin kuin toivottavasti muillekaan kyseisen vakuutusyhtiön asiakkaille.

Juttusarjan tarinat perustuvat todellisiin vahinkotapauksiin. Tätä yksittäistä vahinkotapausta ei voida soveltaa sellaisenaan minkään toisen yksittäisen vahinkotapauksen korvattavuuden arviointiin johtuen mm. vakuutusehtojen mahdollisista eroavaisuuksista ja muutoksista.

Tilaa uusimmat Vakuutusmeklarin Vahinkotarinat suoraan sähköpostiisi tästä!

Kuinka voimme auttaa?

    (*pakollinen kenttä)